måndag 22 december 2014

"Gotländska stickmönster" av Inger och Ingrid Gottfridsson

Gammal (till vänster) och ny (till höger) utgåva av "Gotländska stickmönster"
När jag i september skrev om nyutgåvan av Hermanna Stensgårds bok "Gotländsk sticksöm" skrev jag att det fanns efterföljare som skrivit böcker om stickning från Gotland men att dessa böcker numera är svåra att få tag på. Därför är det glädjande att Inger och Ingrid Gottfridssons bok "Gotländska stickmönster" nu finns i en omarbetad nyutgåva på Gotlandica förlag. Mitt ex. av den gamla utgåvan är från 1981 så det är väl inte en dag för tidigt.
Färgbild från nyutgåvan på
Gotlandica förlag
Boken innehåller mönster för gotländska vantar. Ett diagram och en bild på den färdiga vanten per uppslag. Grundmönster för hur man stickar vantar finns presenterat i början av boken. Som många andra böcker är det nödvändigt att kunna räkna ut sin egen vantstorlek utifrån garn och stickfasthet för att fullt kunna utnyttja diagrammen.
Färgbild från nyutgåvan på
Gotlandica förlag
En fördel med den omarbetade nyutgåvan är att alla vantar är presenterade med färgfoton. Papperet är av god kvalitet och boken är inbunden. I den äldre utgåvan är de flesta foton  i svart/vitt. När jag jämförde den nya boken med min gamla utgåva såg jag att det var tre diagram som saknades i den nya utgåvan. Självklart trodde jag att det skett ett misstag så jag kontaktade förlaget. Där fick jag informationen att det var korrekt att det var tre vantmönster som inte kommit med i den nya utgåvan, och att det berodde på "trycktekniskt ekonomiska skäl". Lite tråkigt tycker jag som trodde att "omarbetad nyutgåva" kanske skulle innehålla fler mönster än den ursprungliga.
Färgbild från nyutgåvan på
Gotlandica förlag
Trots det måste jag ändå säga att jag tycker att det är en bra bok för alla vantstickare som gillar den gotländska traditionen. Nu väntar jag bara på att något förlag ska komma med en nyutgåva av Violet Bergdahl och Ella Skoglunds bok "Gotländsk sticksöm" som gavs ut på LT´s förlag 1983. Den har tydliga beskrivningar och innehåller även andra plagg än vantar, t.ex. mössor, tröjor, halsdukar mm.
Violet Bergdahl och Ella Skoglunds bok
"Gotländsk sticksöm"
English summary:
"Gotländska stickmönster" by Inger och Ingrid Gottfridsson is now available in print again. It is one of the books that I referred to in my post on Hermanna Stengårds "Gotländsk sticksöm" in September, as difficult to find nowadays. There is an English translation of this book on Lark Books, published in 1984 under the title "The Swedish Mitten Book", I have also seen the title "The Mitten Book" on the pocket version.
"The Mitten Book", pocket version by Lark Books
The book contains about 40 patterns for mittens from Gotland, Sweden. Each mitten is presented with the charted pattern and a photo of the finished mitten, in the new edition they are all in colour. A description on how to knit a mitten is given in the beginning of the book. To be able to use the book I think that you should know how to adapt your knitting depending on the size of your hands or the yarn and needles you are using when knitting. The new Swedish edition has omitted three of the designs available in the original edition of this book due to technical  printing issues.

At the end of the post I write about another good book on the knitting traditions of Gotland, Violet Bergdahl och Ella Skoglunds book "Gotländsk sticksöm". It was published in 1983 and it is a very good book with many patterns from Gotland. It has more detailed pattern descriptions and features not only mittens but also hats, scarfs, socks and sweaters.

3 kommentarer:

  1. Wonderful books!!!
    Merry Christmas to you.

    SvaraRadera
  2. I appreciate that you translated this post into English. I love books like this!

    SvaraRadera
  3. men hej hopp nu blir det investering i en ny bok...IGEN! :-)))

    God Jul till er båda....kram kram Gun

    SvaraRadera